اخبار و اطلاعات بروز

ساخت وبلاگ

پیش ثبت‌نام بیست و دومین نمایشگاه الکامپ از روز سه‌شنبه پنجم مردادماه آغاز و تا پایان وقت اداری پانزدهم مردادماه ادامه خواهد داشت.


به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، ناصر علی سعادت با اعلام این خبر افزود: امسال نیز پیرو تجربه موفق سال گذشته در ثبت‌نام و برگزاری نمایشگاه الکامپ، سه مرحله پیش ثبت‌نام، ثبت‌نام نهایی و جانمایی را خواهیم داشت. شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در الکامپ ۲۰۱۶ می‌توانند از پنجم مردادماه اقدام به پیش ثبت‌نام کنند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر اینکه متقاضیانی که زودتر اقدام به پیش ثبت‌نام کنند در اولویت ثبت‌نام قرار خواهند گرفت، افزود: از بدنه صنف درخواست می‌کنم مرحله پیش ثبت‌نام را جدی گرفته و در مهلت مقرر اقدام کنند. مرحله پیش ثبت‌نام اطلاعات کافی در خصوص میزان تقاضا و مشارکت بدنه صنف از این دوره نمایشگاه الکامپ را در اختیار سازمان  به‌عنوان برگزارکننده قرار می‌دهد. معیارها و سطح خواسته‌های شرکت‌کنندگان را برای ما روشن می‌سازد. با اتکا به این اطلاعات می‌توانیم برای برگزاری نمایشگاهی سالم، شفاف و باکیفیت برنامه‌ریزی کنیم.
سعادت با اشاره به اینکه سیاست سازمان در برگزاری الکامپ بیست و دوم مشارکت حداکثری و ایجاد فرصت برابر برای آحاد صنف است، افزود: باوجود حضور شرکت‌های خارجی و پیش‌بینی استقبال گسترده فعالان فاوا در نمایشگاه امسال در فضای اختصاص‌یافته به الکامپ هیچ افزایشی نخواهیم داشت بنابراین شرکت‌ها در مرحله پیش ثبت‌نام متراژ واقعی و موردنیاز خود را درخواست کنند تا امکان حضور تمام فعالان فاوای کشور در الکامپ بیست و دوم فراهم شود.
او با بیان اینکه مجوز برگزاری الکامپ در اقدامی بی‌سابقه ۶ ماه پیش از زمان برگزاری نمایشگاه به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذارشده است، گفت: برگزاری نمایشگاهی باکیفیت و استاندارد نیازمند صرف زمان کافی برای برنامه‌ریزی مدون و جامع است. در همین راستا پس از مرحله پیش ثبت‌نام، ظرف مدت یک ماه تمامی مراحل ثبت‌نام و جانمایی را تکمیل می‌کنیم تا شرکت‌ها فرصت کافی جهت برنامه‌ریزی برای ارائه آخرین دستاوردها و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود در الکامپ بیست و دوم را داشته باشند. از سوی دیگر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز از این فرصت برای تقویت بخش بین‌الملل نمایشگاه، مذاکره با شرکت‌های خارجی، طرح‌ریزی ایده‌های جدید و همین‌طور برگزاری همایش‌ها و سمینارهای جانبی استفاده خواهد کرد.
متقاضیان حضور در بیست و دومین نمایشگاه الکامپ از پنجم تا پانزدهم مردادماه مهلت دارند از طریق وب‌سایت Iran-elecomp.com اقدام به پیش ثبت‌نام کنند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 142 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:38

دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت که اختتامیه این دوره از جشنواره بر خلاف رویه سال‌های گذشته در ۵ اسفند ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.


به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، متین ایزدی دلیل این جابه‌جایی در زمان برگزاری جشنواره را دو استدلال محکم دانست و افزود: نخستین و ساده‌ترین دلیل آن است که بهترین بازی‌های سال بایستی آخر سال معرفی شوند نه اواسط سال.
ایزدی استدلال دوم را بسیار مهم‌تر دانست و تشریح کرد: با برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در انتهای فصل تابستان، فرصت طلایی انتشار بازی‌ها در بهار و تابستان از ناشران و بازی‌سازان سلب می‌شود. از آنجایی که جشنواره باید به جریان بازی‌سازی کشور و معرفی بهتر بازی‌ها به بازار کمک کند، گرفتن فصل طلایی فروش بازی از بازی‌های ایرانی کار درستی نبود.
وی ادامه داد: با برگزاری جشنواره در اسفند ماه هر دو قشر بازی‌سازان موبایلی و رایانه‌های شخصی نفع خواهند برد. بازی‌های موبایلی می‌توانند برای عید نوروز منتشر شده و از این فرصت طلایی بهره‌برداری کنند، بازی‌های رایانه‌های شخصی نیز که زمان بیشتری برای انتشار نیاز دارند می‌توانند برای فصل تابستان برنامه‌ریزی کرده و از جریان‌سازی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به نفع تبلیغات و PR خود استفاده نمایند.
دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران افزود: امسال برنامه‌ای ملی برای جشنواره مد نظر داریم تا بازی‌سازان فعال در شهرستان‌های کشور نیز فعال شده و در این جشن بزرگ بازی‌سازی مشارکت داشته باشند. جزییات این برنامه به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
متین ایزدی در مورد بخش‌های این دوره از جشنواره گفت: از دوره چهارم جشنواره بحث ژانربندی کلید خورد که بخش‌بندی استانداردی در تمام جشنواره‌های جهانی است. این رویه در جشنواره سال گذشته نیز ادامه یافت و در ششمین دوره به تکامل خواهد رسید.
ایزدی از اضافه شدن بخش جنبی جدیدی به جشنواره خبر داد و افزود: در جشنواره امسال بخش جنبی «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» اضافه می‌شود که به انتخاب بهترین بازی فرهنگی کشور منتهی خواهد شد.
دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، این رویداد را جشنی ملی برای بازی‌سازان کشورمان دانست و تاکید کرد: می‌خواهیم همانند گذشته بدون هیچ‌گونه جریان یا گرایشات خاص جشنواره را برگزار کنیم. چرا که این جشنواره از بازی‌سازان و برای بازی‌سازان است.
متین ایزدی در مورد داوری نیز گفت: داوری جشنواره در سال گذشته در شفاف‌ترین حالت ممکن بود. داوری را از حالت شورایی خارج کردیم و به جای آن امتیازات داوران (چه داخلی، چه خارجی) به بازی‌ها را تجمیع نمودیم. امسال نیز همانند سال گذشته با یک داوری کاملا شفاف بازی‌ها را بررسی کرده و بهترین‌ها انتخاب خواهند شد.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 139 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:38

شهر هوشمند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در هوشمندسازی شهرهای بزرگ اعلام کرد.
به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، محمود واعظی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ با استناد به ۴ مؤلفه اعلامی از سوی اتحادیه اروپا بر ضرورت هوشمند شدن شهرها تاکید کرد و گفت: برای دغدغه‌های امروز شهری چاره‌ای جز شهرهای هوشمند نیست اما توسعه شهرهای هوشمند باید دانش‌محور و پایدار باشد.
وی با اشاره به مؤلفه و ویژگی‌هایی برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند گفت: اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند از جمله این مولفه ها است. در همین حال ۴ دلیل برای الزام هوشمند شدن شهرها مطرح می‌شود که شامل رشد سریع فناوری به ویژه ICT ، پیچیده‌تر شدن زندگی بشر در شهرهای بزرگ، افزایش بهره‌وری و خدمات رسانی بهتر به مردم است.
واعظی با بیان اجزای تشکیل دهنده شهر هوشمند از جمله مدیریت، انرژی، ساختمان، حمل و نقل، زیرساخت، فناوری، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شهروند، امنیت و فرهنگ خاطرنشان کرد: در ایران برای رسیدن به شهر هوشمند و این مطالبه جهانی، از ابتدای دولت یازدهم براساس مطالعه کشورهای پیشرفته، موضوع ICT به عنوان اولویت‌های توسعه مدنظر قرار گرفت.
وی به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت یازدهم در این باره اشاره کرد و گفت: ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی و ظرفیت انتقال کشور برای رسیدن به این منظور افزایش یافته و همچنین نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز در کشور راه‌اندازی شده است. علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت که اکنون ۲۱ هزار روستا به اینترنت متصل‌اند و تا پایان دولت، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.
وزیر ارتباطات در تشریح اقدامات دولت برای توسعه ICT گفت: در هفته دولت رونمایی خوبی از فاز اول دولت الکترونیک انجام خواهد شد. همچنین در یک سال گذشته ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از وزارت ارتباطات برای توسعه ICT دریافت کرده‌اند.
واعظی همچنین بر لزوم مقررات گذاری برای رفع موانع توسعه ICT در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون که دنیا به سمت اینترنت اشیاء حرکت می‌کند و اینترنت اشیاء جایگزین تمام فعالیت‌ها خواهد شد باید از امروز برای مقررات‌گذاری این تغییرات آماده شویم. علاوه بر موضوع مقررات گذاری موضوع مورد اهمیت دیگر، آماده‌سازی امنیتی و فرهنگی است که باید در این دو حوزه نیز، آماده شویم.
وی آمادگی وزارت ارتباطات را برای همکاری با شورای شهرهای بزرگ برای حرکت گام به گام به سمت شهرهای هوشمند اعلام کرد.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 149 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 20:30

نمایندگی آیفون

در حالی که چندی پیش مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ممنوع شدن فروش آیفون و جمع آوری گوشی های هوشمند اپل از بازار ایران در پی اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور خبر داده بودند بازتاب و تبعات این موضوع تنها محدود به سطح رسانه های داخلی و شبکه اجتماعی نشد. اکنون رسانه‌های خارجی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و با دید انتقادی به آن نگاه کرده‌اند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از تابناک موضوع ممنوعیت فروش آیفون در ایران بعد از اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل در کشور از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی طرح، طی چند روز گذشته منجر به بحث و جدل های فراوانی شده است.

بر این اساس که عباس نخعی مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، اپا اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند، قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

نخعی تاکید کرده بود که ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است. امروز نیز سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که با اجرا شدن طرح رجیستری موبایل از ابتدای مرداد تمام گوشی های آیفونی که به تازگی قرار است وارد بازار مصرف شود، به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی در کشور قابل استفاده نخواهد بود.

استفاده از آیفون هم اکنون نیز غیر قانونی است!

قاسم خورشیدی اعلام کرد ۲۸ اردیبهشت امسال دو ماه به وزارت ارتباطات زمان داده شد که این طرح نهایی و اجرا شود و سپس قرار شد پایلوت طرح رجیستری از ابتدای مرداد ماه آغاز شود و عملیات اصلی آن ظرف یکی دو ماه بعد انجام شود.

خورشیدی گفت: بر اساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد که تلفن آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی به این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است.

وی نیز تاکید کرده است: با آغاز به کار عملیات رجیستری موبایل، به گوشی‌های تلفن همراه آیفونی که جدید وارد مدار مصرف می‌شود، سرویس دهی نخواهد شد مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تاسیس شود، البته ما منع قانونی برای ارایه نمایندگی به این برند را نداریم، مگر اینکه سیاست‌های وزارت صنعت در این زمینه چیز دیگری باشد.

بازتاب تصمیم مسئولان ایرانی در رسانه‌های خارجی

این موضوع و تصمیمات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نوع خود جالب توجه بوده و تعجب بسیاری از کاربران و مشتریان گوشی های هوشمند را برانگیخته است. اما بازتاب این اقدام تنها محدود به افکار عمومی داخل نیز نمیشود.

روزنامه Japan Times برای اولین بار این موضوع را در سطح رسانه های خارجی مطرح کرد که دولت در ایران در پی اجرای طرح رجیستری تصمیم به ممنوعیت فروش گوشی های آیفون گرفته است. در حالی که این نشریه به موضوع طرح رجیستری اشاره کرده است اما به شکلی جالب توجه تناقض اساسی موجود در این تصمیم مسئولان ایرانی را ذکر کرده و گفته است: با این همه این ممنوعیت خدمات رسانی و فروش عطف به ما سبق نشده و مشمول گوشی های آیفون که پیش از این در ایران فروخته شده، «چه به شکل قانونی یا قاچاق» نمیشود.

بازتاب ماجرای ممنوعیت فروش آیفون در ایران در رسانه های خارجی

از سوی دیگر رسانه‌های خارجی فعال در حوزه فناوری و ارتباطات نیز به پوشش این موضوع پرداخته‌اند و جلوتر از همه وب سایت Apple Insiderتوجه ویژه ای به این موضوع کرده است.

این نشریه نیز با مطرح کردن موضوع رجیستری در ایران، به شکلی جالب توجه به خلا های موجود در تصمیم به ممنوعیت فروش آیفون در ایران اشاره کرده است و نوشته: دولت ایران مشخص نکرده است که چگونه قرار است دستگاه های ثبت نشده را شناسایی کند. اما به نظر این کار از طریق یک سیستم ارجاع دهی به ID دستگاه ها به همراه پایگاه داده مبارزه با قاچاق و شبکه تلفن همراه صورت خواهد گرفت.

وب سایت Apple Insider تشریح میکند: در حالی که اپل تا کنون هیچ حضور رسمی در بازار ایران نداشته است اما محصولات این شرکت در بازار ایران و از طریق خرده فروش های غیر قانونی محبوبیت بسیاری دارد. اپل نیز مانند سایر شرکت های آمریکایی بر اساس قانون تحریم ها از مراوده اقتصادی با ایران منع شده بود و این در حالی است که گزارشها نشان میدهد از سال ۲۰۱۲ به شکلی فزاینده بازار زیرزمینی محصولات اپل در ایران رایج بوده است.

بازتاب ماجرای ممنوعیت فروش آیفون در ایران در رسانه های خارجی

این نشریه اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۴ اپل اقدامات را برای ایجاد یک شبکه خرده فروشی رسمی در ایران برای فروش محصولات خود صورت داد اما هنوز نمایندگی رسمی این شرکت در ایران وجود ندارد.

تبعات منفی تصمیم مسئولان بر بازار موبایل ایران

کاملا مشخص است که بازتاب بین المللی ممنوعیت فروش آیفون در ایران تا چه حد میتواند برای بازار کشور تبعات منفی در پی داشته باشد. انتشار این گونه اخبار در سطح بین المللی قطعا ریسک فعالیت شرکت‌های مختلف در بازار فناوری و کالای دیجیتال کشور را افزایش می‌دهد زیرا در جایی که این شرکت‌ها دقیقا نمی‌دانند که در آینده دور یا نزدیک قرار است با چه قوانین و تصمیمات جدیدی مواجه شوند، هرگز ریسک سرمایه گذاری جدی در بازار ایران را قبول نخواهند کرد.

این امر در کنار این مسئله مهم مطرح است که خروج شرکت‌های بزرگی مانند اپل از بازار ایران – در حالی که مشکلات بر سر ایجاد نمایندگی این شرکت و سایر شرکت های آمریکایی مانند مایکروسافت بسیار اساسی است – منجر به آن خواهد شد که جای این محصولات با رقبای اصلی کره ای و چینی آنها پر شود.

این امر به معنی اعطای یک رانت نا خواسته به این کشورها و از بین بردن فضای رقابت در بازار موبایل و کالای دیجیتال کشور است. با این همه آنچه مشخص است این است که تصمیم مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای اجرایی کردن این طرح قطعی شده و بدون توجه به تبعات طرح، قرار است به زودی استفاده از هرگونه گوشی هوشمند آیفون – که البته به گفته مقامات این نهاد تا کنون هم غیر قانونی بوده است – به کلی متوقف شود.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 148 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:27

به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، رضا باقری اصل امروز در نشست زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری شهر هوشمند، با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای ایجاد شهر هوشمند در کشور با توجه به امکاناتی که هم اکنون در کشور ایجاد شده و زیرساخت‌های ارتباطی در دستور کار قرار دارد، گفت: راه اندازی شهر هوشمند می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم بیانجامد.

دبیر کمیسیون دولت الکترونیک با بیان اینکه شهر هوشمند به دلیل سودآوری بالا به موضوعی جذاب برای سرمایه گذاری بدل شده است، اضافه کرد: باید فضای کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات به سمت توسعه کسب و کارهای حوزه شهر هوشمند حرکت کند. در این راستا یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، اشتراک گذاری محتوای دیجیتال است.

باقری اصل با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات، توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی مردم را به همراه دارد، گفت: سرمایه گذاری در این بخش نباید صرفاً به کلان شهرها محدود شود بلکه باید اشتراک گذاری در حوزه دانش و تجربیات در این بخش برای بیش از ۱۲۰۰ شهر صورت گیرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات هم اکنون در ایران به بلوغ رسیده و درک جدیدی از فضای کسب و کارها باید صورت بگیرد، ادامه داد: با راه اندازی مراکز تبادل ترافیک دیتای کشور در ۴ شهر مشهد، تبریز، شیراز و تهران، عملاً فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به پایان رسید و اکنون می‌توان با جداکردن اقتصادی ترافیک داخلی از خارجی، هزینه ترافیک داخلی را کاهش داد تا در نتیجه سرمایه گذاری روی سرویس‌های الکترونیکی ارزان‌تر شود.

وی گفت: یکپارچه سازی خدمات در حوزه دولت الکترونیک تا یک ماه آینده به سرانجام می‌رسد و پس از آن می‌توان امکان سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را در حوزه خدمات الکترونیکی شهری فراهم کرد. در این راستا انتظار می‌رود شهر هوشمند در کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به همایشی که در راستای آماده سازی زیرساخت‌های شهر هوشمند در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: ایده های نوآورانه مربوط به کسب و کار در این فضا می‌توانند معرفی شوند.

در این نشست همچنین، علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور با اشاره به استقبال از موضوع شهر هوشمند، گفت: یکی از اهداف مهم در اشتراک گذاری و تبادل تجربیات بین استانداری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور، توسعه شهر هوشمند خواهند بود که در این راستا تمامی همکاری‌ها را به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای ارزیابی میزان هوشمندی شهرهای کشور، مسابقه برگزار خواهیم کرد، گفت: این مسابقه در قالب دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه گذاری شهر هوشمند انجام می‌شود تا عملکرد شهرها و شهرداری‌ها در خصوص توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات ارزیابی شود.

در همین راستا اعلام شد که از ایده‌های نوآورانه و استارت آپ‌ها در حوزه شهر هوشمند در این همایش حمایت صورت می‌گیرد.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 145 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:27

با توجه به مصوبات جدید به نظر می‌رسد که مردم نباید دیگر نگران محتوای داخلی و پایان‌یافتن حجم‌ آن در این حوزه باشند؛ به طوری‌که قرار است سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدئو به ۸۰ درصد برسد.


به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، صادق عباسی شاهکوه صبح امروز در همایش CDN و PEERING به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات پرداخت و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته بر روی چارچوب شبکه ملی اطلاعات این بحث مطرح بود که برای فعالیت موثر این شبکه لازم است تعرفه‌ها بازنگری شوند و در تمام بخش‌ها از زیرساخت‌ها گرفته تا شبکه انتقال و بخش اینترنت ثابت و موبایل در یک مصوبه به طور جامع مورد بررسی قرار گیرند.

معاون سازمان تنظیم مقررات  با اشاره به تصویب مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات، بیان کرد: به دنبال اجرای این مصوبه نگرانی مردم در حجم محتوای داخلی برطرف می‌شود. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم در خصوص سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است، چرا که محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان این‌که به دنبال تعرفه‌گذاری‌های جدید صورت گرفته در مصوبه ۲۳۷ هیچ محدودیتی برای مصرف داخلی و خارجی مشترکان ایجاد نمی‌شود، متذکر شد: با تصویب این قانون شرایطی ایجاد می‌شود که مصرف داخلی کاربر به طور جداگانه محاسبه می‌شود تا مشترک بداند به چه شکل از اینترنت استفاده می‌کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات با بیان این‌که به دنبال اجرایی شدن این مصوبه حدود ۲۰ درصد در اینترنت آزاد موبایل و ADSL کاهش تعرفه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد افزایش سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدئو باشیم، تا این حجم به ۸۰ درصد برسد.

وی همچنین متذکر شد: نکته‌ دیگری که در این مصوبه مدنظر قرار گرفته در خصوص زنجیره قیمت است که در آن شرکت‌هایی مانند شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات نقشی پررنگ دارند برهمین اساس ما در این مصوبه تلاش کرده‌ایم که در لحظه تعرفه‌گذاری این دو شرکت به سمت عمده‌فروشی سوق داده شوند.

عباسی شاهکوه ادامه داد: در فرآیند کاهش قیمت‌ها نیز با توجه به سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات تمام این فرآیند به سمتی در حال حرکت است که ترافیک داخلی راحت‌تر در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد که البته در نهایت ترافیک بین‌الملل نیز از نظر تعرفه و کیفیت بهبود خواهد داشت.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز IXP در هفته گذشته اظهار کرد: شاه‌کلید شبکه ملی اطلاعات در همین مراکز داده داخلی است و در صورت نیاز تعداد این مراکز افزایش نیز پیدا خواهد کرد. نکته قابل توجه آنکه اتصال به این IXP ها اختیاری و غیرانحصاری است و به شرکت‌های دیگر نیز اجازه داده شده که در صورت نیاز بتوانند چنین فضایی را ایجاد کنند. در حوزه تعرفه نیز تعرفه‌های خیلی خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:27

معاون دفتر ICT وزارت کشور درباره مراحل انتخابات الکترونیکی گفت در حال حاضر مراحل زیادی از انتخابات مکانیزه شده و الکترونیکی برگزار می‌شود و تنها بخش رای‌گیری الکترونیکی نیست اما زیرساخت‌ها و توانمندی‌های آن فراهم است و امیدواریم با موافقت شورای نگهبان این امر هم برای انتخابات بعدی محقق شود.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، نشست خبری دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند امروز در محل ساختمان دوم سازمان فناوری اطلاعات با حضور متولیان این همایش برگزار شد.

سهیل مظلوم  – دبیر اجرایی دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند – دبیر اجرایی دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند، اهداف این همایش را  توسعه خدمات هوشمند شهری اعلام کرد.

او گفت: در اولین همایش که شهریور  ۱۳۹۴ برگزار شد هدف اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها بود و در ماه آذر نیز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوباتی را تصویب کرد اما محور اصلی همایش امسال توسعه خدمات شهری و تلاش بر این است که موضوعات خدمات شهری به مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی به رویدادهای جانبی همایش اشاره کرد و افزود: چند رویداد جانبی از جمله برگزاری مسابقات در سطح شهرداری و بین شهرداری‌های منتخب پارسال برگزار می‌شود. همچنین با موضوع استارت‌آپ‌ها که محصولاتی در حوزه خدمات شهری دارند نیز مسابقه برگزار شده و روی ایده‌هایی که مرتبط با توسعه خدمات شهری است سرمایه‌گذاری می‌شود.

مظلوم با اشاره به نمایشگاه جانبی همایش بیان کرد: آخرین دستاوردهای حوزه زیر ساخت و شهر هوشمند در این نمایشگاه ارائه شده و در دستاوردهای فناوری و تکنولوژی نیز در آن می‌آید.

دبیر اجرایی دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند، سازمان‌های ذی‌ربط این همایش را سازمان فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیر ساخت، سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور اعلام کرد.

همچنین محمود زرگر – دبیر علمی همایش در ادامه نشست هدف همایش سال گذشته را القای مفاهیم اشتراک زیرساخت‌ها و همایش امسال را برقراری شهر هوشمند اعلام کرد و افزود: این برقراری در ابتدا هزینه بالا و بهره‌وری کمی دارد و آثار سرمایه‌گذاری در این حوزه در اقتصاد ملی سنگینی می‌کند. با این حال اشتراک‌گذاری در این حوزه از اهداف دولت بوده است.

وی با بیان اینکه تم اصلی همایش امسال توسعه خدمات در بستر زیر ساخت‌های شهر هوشمند و خدمات هدف اصلی هستند گفت: زیرساخت‌ها برای خدمت گرفتن اهداف مفید خواهند بود و محورهای این همایش عبارتند از استانداردها و پروتکل‌های معماری شهرهای هوشمند، الگوهای بومی طراحی و معماری شهر هوشمند، نقش مدیریت  شهری در اقتصاد و کیفیت زندگی مردم و مدل‌های مشارکت ذی‌نفعان برای آن که هدف اقتصادی خود را دنبال کنند.

زرگر با بیان اینکه دولت فقط از شهر هوشمند حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاری آن به عهده بخش خصوصی است افزود: پشتیبانی دولت مالی نیست و امیدواریم این همایش به اهداف خود از جمله اثربخشی بر تصویرسازی دولت از شهر هوشمند، تصویرسازی دولت توجه به رویکرد اقتصادی و توسعه کسب و کار در حوزه‌های مربوط به خدمات شهری و بسترسازی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برسد.

در ادامه رضا باقری اصل – دبیر کمیسیون دولت الکترونیک – با بیان اینکه در حال حاضر مردم به سمت جدیدی از خدمات حرکت می‌کنند اظهار کرد: زیرساخت‌های تغییر نکرده است اما می‌تواند در خدمت توسعه پایدار زندگی شهری باشد و باید از مرحله زیر ساخت گذر کرده و به خدمات برسیم.

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: فاز اول شبکه ملی اطلاعات در حال پیاده‌سازی و به بهره‌برداری پایدار رسیده است و امیدواریم اقتصادی شدن ترافیک داخلی نسبت به خارجی شکل بگیرد.

باقری اصل با بیان اینکه تا یک ماه آینده یکپارچه‌سازی مدیریت متمرکز انجام می‌شود ادامه داد: ارزیابی ما از حوزه خدمات این است که از تعامل به تراکنش گذر کردیم و هم چنین تا پایان سال موضوع payment  به مرحله خوبی برسد.

علیرضا براتی- معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت کشور – نیز در ادامه با ارائه آماری درباره شهرداری‌ها گفت: در کشور ۱۲۴۰ شهرداری داریم که ۹۲۴ مورد جمعیتی زیر ۲۰ هزار نفر، ۵۰ مورد جمعیتی بالای ۲۰ هزار نفر دارند که ۳۰ میلیون نفر جمعیت شهری را تشکیل داده و ۸ شهر نیز کلان شهر محسوب می شوند که ۲۰ میلیون نفر جمعیت شهری را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در در هوشمندسازی شهرها اظهار کرد: از مهمترین اهداف این همایش تبادل تجربیات بین شهرداری‌هاست و آنها می‌توانند از آخرین فناوری‌ها در حوزه شهر هوشمند استفاده کنند.

در این نشست همچنین محسن باقری چناری  – مدیر عامل ایرانیان نت -، اسماعیل ثنایی – مدیر عامل اریا همراه-، مصطفی نقی پور- مدیر عامل فناپ- حضور داشتند و درباره فعالیتهای این شرکتها درحوزه زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند صحبت کردند.

 دومین همایش زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند یکم و دوم شهریور سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 148 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 17:26

آذری جهرمی ۲
همایش شیوه توزیع محتوا در شبکه ملی اطلاعات (peerin&CDN ) با حضور مدیران ارشد حوزه ICT امروز در شرکت ارتباطات زیر ساخت برگزار شد.
به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، آذری جهرمی – معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در این همایش گفت:باید کیفیت ارائه خدمات را به صورت شفاف در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم.
وی تاکید کرد: امروز توسعه شبکه ملی اطلاعات به مطالبه اساسی و جدی تبدیل شده است.
مقوله کیفیت مطالبه جدی کاربران است وزیرساخت نقش طلایی در کیفیت دارد.
او همچنین گفت: تادو ماه آینده مرکز peering بین المللی چابهار راه اندازی می شود.
در بخش دیگر همایش عباسی شاهکویی – معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – هم اظهار کرد: سرویس peerin&CDN شاه کلید شبکه ملی اطلاعات است.
به گفته او شرکت ارتباطات زیرساخت زنجیره اولیه و بخش اثر گذار و طلایی شبکه ملی اطلاعات است.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 136 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 16:23

اینترنت پرسرعت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی  سفر به مشهد، از اینترنت پر سرعت در روستایی بهره برداری کرد که هنوز محروم از تلفن ثابت است.
به گزارش فاوانیوز از آی‌تی‌آنالیز، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ظهر پنج شنبه گذشته برای حضور در مراسم بهره برداری از اینترنت پرسرعت یک هزار و ۶۲۵ روستای خراسان رضوی عازم روستای صفی آباد از توابع شهرستان طرقبه – شاندیز شد. روستایی که در ابتدای جاده مشهد- شاندیز قرار دارد و فقط چند کیلومتر با مرکز استان خراسان رضوی فاصله دارد، روستایی که همچنان محروم از تلفن ثابت است و این موضوع گلایه برخی ساکنان این روستا به آقای وزیر را در پی داشت و پیرو این گلایه ها، وزیر به خسروی مشاور خود در امور استان‌ها و مناطق محروم دستور داد تا امکانات استفاده از تلفن ثابت در این روستا را فراهم کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: از رویکردهای این وزارتخانه توجه به مناطق محروم و توسعه خدمات اینترنتی در روستاهاست و تنها در استان خراسان رضوی تا پایان شهریور امسال هزار و ۸۸۵ روستا از اینترنت برخوردار می شوند.محمود واعظی با بیان این که یک چهارم جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند، افزود: یکی از راه های اصلی ماندگاری و بازگشت روستاییان به مناطق و روستاهای خود ارائه خدمات مناسب به آن‌هاست که اینترنت و خدمات مخابراتی نیز از جمله آن هاست.وی گسترش شبکه ملی اطلاعات تا سطح روستاها را تحولی در این بخش خواند و ادامه داد: وزارت ارتباطات این سیاست را پیگیری می کند و بدین منظور اجرای دو طرح بزرگ، نخست برخورداری ۲۵ هزار روستا و در مرحله دوم ۱۸ هزار روستا از اینترنت را برنامه ریزی کرده است.
به گزارش روزنامه خراسان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خراسان رضوی از مرحله نخست این طرح را هزار و ۸۵۵ روستا اعلام کرد و گفت: طرح های امروز بخشی از این روستاهاست و بقیه ۲۳۰ روستا نیز تا پایان شهریور از این امکان برخوردار می شوند.
وی افزود: هم اینک ۳۰ درصد از شهرستان‌های خراسان رضوی به خدمات نسل سه اینترنت متصل هستند و چهار شهر دیگر نیز در این استان از خدمات نسل چهار برخوردارند.واعظی با اشاره به برخی از مخالفت‌ها مبنی‌بر این که نباید به روستاها اینترنت وارد شود، گفت: این افراد فکر می‌کنند که روستاییان با استفاده از این اینترنت سراغ سایت‌های تهدیدآمیز می‌رونددر صورتی که این مسئله می‌‌تواند در شهرها نیز اتفاق بیفتد. اعتقاد ما این است که در فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید وجود دارد و ما باید با فرهنگ‌سازی از این ابزار برای ارتقای مهارت‌های خود استفاده کنیم.وی افزود: چه ایرادی دارد روستاییان با استفاده از اینترنت نیازمندی‌های آموزشی، کشاورزی و… خود را پیگیری کنند یا فروش محصولات خود را از طریق اینترنت انجام دهند.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 142 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 16:23

معاون رگولاتوری گفت: در سرویس‌های ثابت دنیا سرعت اهمیت بیشتری از حجم دارد اما با توجه به اینکه مدل بازار ما منفاوت بود در ابتدا مدل غیر حجمی را وضع کردیم و بعدا سراغ سرعت می رویم.


به گزارش فاوانیوز به نقل از تسنیم، صادق عباسی شاهکوه در  همایش CDN و PEERING با اشاره به اینکه راه اندازی چهار نقطه تبادل ترافیک (IXP) در گیت وی از جمله الزامات مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بود، اظهار کرد: اتصال به IXP کاملا اختیاری و ۵یر انحصاری است و اگر ارائه کنندگان خدمات به این نتیجه رسیدند که نقاط تبادل ترافیک زیرساخت کافی نیست، می توانند نقاط دیگری ایجاد کنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره رویکردهای حاکم بر مصوبات ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: ۱٫ نگاه هماهنگ به همه زنجیره، ۲٫ سوق دادن شرکت زیر ساخت و مخابرات به سمت عمده فروشی، ۳٫ کاهش قیمت اینترنت تا لایه دسترسی، ۴٫ مشخص شدن مسئولیت کیفیت سرویس ها و ۵٫ حجمی شدن فروش ثابت و موبایل از جمله برخی رویکردها بود.وی عنوان کرد: در سرویس های ثابت دنیا سرعت اهمیت بیشتری از حجم دارد اما با توجه به اینکه مدل بازار ما منفاوت بود در ابتدا مدل غیر حجمی را وضع کردیم. و بعدا سراغ سرعت می رویم.او افزود: چنین موضوعی باعث می شود محتوای بزرگ بدون محدودیت حجم به دست مردم برسد.عباسی شاهکوه با اشاره به یکی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که حجم استفاده از ترافیک داخلی را برای کاربر نهایی به دو برابر خارجی (اینترنت) می رساند، گفت: شرکت های ارائه کننده خدمات موظف هستند ظرف ۶ ماه وضعیت کاربران نهایی خود را برای میزان استفاده از ترافیک داخلی و خارجی مشخص کنند

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 136 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 16:23

اینترنت اشیا ۲
عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران گفت: در حال حاضر اینترنت چیزها (اشیاء) در حال راه‌اندازی است یعنی دشمن در آینده می‌تواند درب منزل شما را از طریق فضای مجازی قفل کند یا گاز منزل را باز کند و خانه را منفجر کند.
سعید رستگار در نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با موضوع مدیریت بحران در فضای مجازی با بیان اینکه باید در زمینه خط سیر بحران به مواردی همچون سوءمدیریت، خرابی، حادثه و فاجعه توجه شود، اظهار کرد: سوء‌مدیریت  خرابی به بار آورده و توجه نکردن به آن موجب ایجاد حادثه خواهد شد و اگر حادثه نیز مدیریت نشود بحران پدید می‌آید.
وی ادامه داد: بحران به معنی حادثه توسعه‌یافته و شدید شده است که به‌گونه‌ای نظم زندگی را بر هم زده و فاجعه را به دنبال خواهد داشت و در نهایت در صورت عدم مدیریت درست مخاطرات جانی و مالی پدید می‌آید.
عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: در خط سیر بحران که در نهایت، سوءمدیریت و ایجاد خرابی فاجعه را به دنبال خواهد داشت، به براندازی منجر خواهد شد و نمونه‌ای از آن را در حادثه سیل پاکستان در سالهای گذشته مشاهده کردیم؛ بنابراین باید هر لحظه به خط سیر بحران و مدیریت آن توجه شود.
رستگار، بحران و نوع مدیریتت در آن را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: در نوع اول بحران به صورت کوچک و محلی اتفاق می‌افتد که کنترل آن با امکانات محدود ساده است اما در نوع دوم، بحران منطقه‌ای شکل می‌گیرد که در یک استان و یک محدوده وسیع‌تر است که باید کمک منطقه‌ای واقع شود؛ در نوع سوم، بحران حد ملی و فراملی پیدا می‌کند که حتی کشورهای دیگر نیز به کمک می‌آیند مثل حوادثی نظیر زلزله یا سیل که باید به کمک تمام امکانات و کشورهای دیگر رفع و رجوع شود.
وی به مراحل کنترل بحران نیز اشاره کرد و افزود: نخستین و مهمترین اقدام در مدیریت بحران موضوع پیش‌بینی است چرا که پیش‌بینی و پیشگیری که قبل از بحران باید انجام گیرد، بسیار حائز اهمیت است و در این باره باید برنامه‌ریزی، تمرین، رزمایش و اقدامات عملی انجام گیرد.
عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: در حدود ۸۵ درصد راه کنترل بحران قبل از اتفاق افتادن آن است و به همین منظور باید تمامی دستگاههای مرتبط با هر بحران به راههای پیشگیری و پیش‌بینی توجه لازم را داشته باشند.
رستگار اظهار کرد: بخش دیگری از کنترل بحران در حین اتفاق افتادن آن است که باید راههای مقابله در زمان بحران را مدنظر قرار دهیم که این نیز ۱۰ درصد راهکار مدیریت بحران خواهد بود.
وی افزود: راه دیگر مدیریت بحران بعد از روی دادن آن است که مربوط به بازسازی و بازتوانی بحران می‌شود و پنج درصد مدیریت یک بحران را تشکیل می‌دهد که در این موضوع نیز باید کارهای مستندسازی انجام گیرد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم؛ عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران به مدیریت بحران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تمامی راهکارهای مدیریت بحران که ذکر شد باید در فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گیرد؛ اگر شبکه‌های اجتماعی را از قبل مورد توجه قرار داده بودیم و برای آنها فکری داشتیم که پیوست فرهنگی را داشته باشد، بسیار حائز اهمیت بود.
رستگار افزود: در حال حاضر سرورهای شبکه‌های اجتماعی و مجازی در خارج از کشور است و ما نمی‌توانیم به نقل و انتقالات آن ورود پیدا کنیم؛ بنابراین ما تسلیم در برابر این فضا هستیم و باید به نحوه مدیریت بحران توجه کنیم.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی باید به مراحل مدیریت بحران نیز توجه داشت، گفت: سه مرحله، قبل، حین و بعد از بحران باید در مدیریت فضای مجازی هم مدنظر قرار گیرد و به آنها توجه ویژه شود.
عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران متذکر شد: باید برای تهدیدات آینده فضای مجازی آماده باشیم؛ در حال حاضر اینترنت چیزها (اشیاء) در حال راه‌اندازی است یعنی دشمن در آینده می‌تواند درب منزل شما را از طریق فضای مجازی قفل کند یا گاز منزل را باز کند و خانه را منفجر کند یا ماشین شما را که به سیستم کامپیوتر وصل است، قفل کند.
رستگار یکی دیگر از بحرانهای حال حاضر را بحران زیست محیطی بخصوص در شمال کشور دانست و گفت: باید موضوع تخلیه زباله در شهرهای شمالی و به‌ویژه در گیلان مدنظر قرار گیرد، چرا که تخلیه زباله در این منطقه در کنار رودخانه‌های آب شیرین‌کن انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: باید همانند سایر کشورها از دستگاه‌های زباله‌سوز که کاربردهای بسیار مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف آب دارند، استفاده کنیم و این می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.
عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران بحران زلزله را نیز یکی از خطرهای کشورمان عنوان کرد و گفت: بسیار قریب‌الوقوع است که در تهران زلزله‌ای بسیار سنگین اتفاق بیفتد و با وجود آن پلهای هوایی سقوط خواهد کرد و تیرهای برق نیز به وسط خیابانها می‌‌افتد چرا که هیچ طراحی برای سازه آنها دیده نشده است.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 20:02

پوکمون گو
محصول تازه کمپانی بازی‌سازی نینتندو در کمتر از دو هفته از آغاز عرضه رسمی، گیمرهای بسیاری در کشورهای مختلف را مسحور خود کرده است؛ موج «پوکمون» ایران را هم در برخواهد گرفت؟
تام کوری جوان ۲۴ ساله زلاندنویی تا همین چند روز پیش تنها یک کارمند ساده بود و حالا به واسطه یک «تصمیم عجیب» تبدیل به تیتر رسانه‌ها شده است.
جوانی که برای «بازی» دست از «کار» کشید، برگه استعفای خود از کار تمام وقتش را امضا کرد، پاشنه‌هایش را برای سفر ورکشید و در پاسخ به کنجکاوی رسانه‌ها اعلام کرد: «من به دنبال ماجراجویی بودم. ۶ سال بود که به‌سختی کار می‌کردم و حالا زمان استراحت من از راه رسیده است. حالا بازی پوکمون گو این امکان را برای من فراهم کرده است تا بتوانم رویای خودم را تحقق بخشم.»
تام اما تنها یکی از میلیون‌ها گیمری است که در فاصله زمانی کمتر از دو هفته پس از عرضه رسمی «پوکمون گو» اقدام به دانلود این بازی کردند تا محصول تازه کمپانی نینتندو بتواند رکورد سریع‌ترین دانلود در گوگل پلی را به نام خود جا به جا کند.
سرعت فراگیری تب بازی «پوکمون گو» در دنیا به گونه‌ای است که می‌توان آن را یک «شوک جهانی» دانست و شاید دلیل همین مختصات فراگیری است که حالا یک سوال کلیدی به صورت مکرر در محافل رسانه‌ای واتاق‌های سیاست‌گذاری حوزه بازی‌های رایانه‌ای در کشور ما مطرح می‌شود؛ موج «پوکمون» آیا ایران را هم فراخواهد گرفت؟

پوکمون؛ شکار یا شکارچی؟

برای آشنایی با «پوکمون گو» فقط کافی است سری به سایت‌های تخصصی بازی‌های رایانه‌ای بزنید تا با حجم‌ بالایی از خبر، گزارش و تحلیل درباره این پدیده نوظهور مواجه شوید. در حوصله این گزارش مختصر اما همین قدر بدانید که این بازی با محوریت کاراکترهای محبوب انیمیشنی در دهه ۱۹۹۰ طراحی و عرضه شده و با تکیه بر همین سابقه نوستالژیک خیلی زود توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
پوکمون سابقه حضوری دیرپا در بازار سرگرمی‌ها دارد
«پوکمون گو» اما غیر از این ظرفیت نوستالژیک داستانی، از نظر فناوری و تکنیک بازی هم حکم تجربه‌ای تازه و ناب را برای گیمرها دارد. تلفیق فضای واقعی و مجازی در طراحی این بازی را باید یکی از  اصلی‌ترین برگ برنده‌های آن دانست که کاربران را در موقعیتی منحصر به فرد برای تجربه یک بازی تازه قرار می‌دهد.
به این ویژگی مختصات جغرافیایی و لزوم تحرک را هم می‌توان اضافه کرد. کاربران برای شکار «پوکمون» نمی‌توانند در یکجا ثابت بمانند و این نکته‌ای است که از یک سو منتقدان کم‌تحرکی معتادان به بازی‌های رایانه‌ای را ساکت خواهد کرد و از سوی دیگر گیمرهایی همچون «تام کوری» را از کار و زندگی می‌اندازد!

«پوکمون گو» چیست؟

برای آنکه بتوانید تصوری از بازی «پوکمون گو» داشته باشید پیش از هر چیز لازم است تصوری که تا به امروز از یک بازی موبایلی داشته‌اید را از ذهن پاک کنید! طراحی این بازی به گونه‌ای است که کاربران با در دست داشتن گوشی هوشمند خود با دو ابزار جی‌پی‌اس و دوربین فیلمبرداری، خودشان تبدیل به کاراکترهای بازی می‌شوند و در مختصاتی به وسعت شهر و حتی کشور به دنبال «پوکمون» می‌گردند.

حضور پوکمون‌های مجازی در محیط واقعی

واقعیت افزوده تکنیکی است که بازی «پوکمون گو» براساس آن طراحی شده و به شما این امکان را می‌دهد محیط واقعی اطراف خود را از دریچه دروبین تلفن همراه با تغییراتی همچون حضور و شیطنت «پوکمون‌ها» ببینید!
حالا نوبت شما است که با ابزار «پوک بال» که در اختیار دارید به شکار پوکمون بروید. نکته جالب اینکه محل تجمع پوکمون‌ها توسط جی‌پی‌اس و در نقشه‌ای جامع به کلیه کاربران گزارش داده می‌شود و اینگونه بازی به صورت آنلاین کاربران را به رقابت با یکدیگر بر سر شکار «پوکمون» بیشتر ترغیب می‌کند.
 

همه ظرفیت‌هایی که یک بازی را فراگیر می‌کند

درباره موج فراگیر «پوکمون گو» در دنیا و احتمال دامنه دار شدن آن در ایران سراغ یکی از بازی‌سازان موفق داخلی رفتیم. محمدمهدی بهفر راد، مدیرعامل شرکت پیشگامان یارا کیش است که دو سال پیش بازی ایرانی «خروس جنگی» را تبدیل به یک پدیده در بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران کرد. بازی‌ای که در مدت زمان اندک کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کرد و حتی به مرحله سوددهی اقتصادی رسید.
بفهرراد در تحلیل دلایل موفقیت «پوکمون گو» به خبرنگار مهر می‌گوید: نکته اصلی درباره بازی پوکمون داستان اصلی پوکون است که از فضا و ویژگی‌های داستانی آن به بهترین شکل در طراحی بازی استفاده شده است. به تعبیر دیگر داستان واقعی شکل‌گیری پوکمون در قالب تکنولوژی AR تبدیل به یک بازی سرگرم‌کننده شده است که طبیعتا برای مخاطبان هم جذاب است. آدم‌ها اساسا به دنبال تجربه‌های تازه هستند و طبیعتا در کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت‌ها توسط کمپانی معتبری همچون نینتندو تبدیل به یک اتفاق می‌شود.
طراح بازی ایرانی «خروس جنگی» در عین حال معتقد است: البته توجه داشته باشید که ایده طراحی اینگونه یک بازی اولین بار نیست که اجرایی می‌شود و در واقع بازی «پوکمون گو» تکمیل شده تجربه‌های قبلی با بهره‌گیری از ظرفیت داستانی پوکمون است.
وی می‌گوید: این بازی در واقع فضایی تازه برای کاربران خود خلق می‌کند و با برقراری ارتباط میان فضای حقیقی و مجازی موقعیت‌ سرگرم‌کننده‌ای را برای گیمرها به وجود آورده است. اینکه کاربر احساس می‌کند به واسطه وسیله‌ای که در دست دارد می‌تواند چیزی که در محیط اطرافش وجود دارد را کشف کند، مطابق همان داستان‌های جذابی است که سال‌ها در فیلم‌های سینمایی دیده بودیم و حالا تجربه مستقیم آن جذابیت بسیار بالایی برای کاربران دارد.
بهفرراد درباره اینکه این بازی تا چه اندازه در ایران فراگیر خواهد شد معتقد است: از آنجا که داستان اصلی پوکمون خیلی در ایران شناخته شده نیست،‌ شاید سرعت برقراری ارتباط مخاطب ایرانی با این بازی مانند نمونه‌های دیگری مانند «کلش» نباشد. از این منظر فکر می‌کنم فراگیری پوکمون گو در ایران به گستردگی و سرعت بازی‌های دیگر نخواهد بود.
 

منتظر نسخه‌های ایرانی «پوکمون گو» باشید!

وقتی درباره فاصله تکنیکی و سخت‌افزاری طراحی «پوکمون گو» با سطح صنعت بازی‌سازی در  ایران سوال کردیم بهفرراد صراحتا هرگونه فاصله را رد کرد و گفت: نه اصلا اینگونه نیست. شبیه‌سازی این بازی در ایران کاملا ممکن است و اینگونه نیست که از نظر سخت‌افزاری امکان تولید آن را نداشته باشیم. حتی شاید از خیلی بازی‌های دیگری که می‌شناسیم ساده‌تر هم باشد. قطعا هم به زودی شاهد بازی‌های داخلی مشابه خواهید بود.
بهفرراد البته سوار شدن بر این موج جهانی و ارائه نسخه‌های ایرانی آن را پدیده‌ای مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؟ وقتی موجی اینگونه به راه افتاده و مخاطبان هم به آن رویکرد مثبت نشان داده‌اند چرا ما از آن استفاده نکنیم؟ این اتفاق قطعا بد نیست کما اینکه درباره بازی «خروس جنگی» هم شاهد تکرار تجربه‌های موفق با مولفه‌هایی بومی بودیم که اتفاق‌های خوبی هم برای آن رخ داد؛ درباره «پوکمون» هم این اتفاق خواهد افتاد.
این بازی‌سازی درباره اینکه آیا باید فراگیری احتمالی «پوکمون گو» در ایران را تهدیدی برای بازار داخلی بدانیم هم معتقد است: به هر حال هر محصول تازه فارغ از داخلی و خارجی رقابت را دشوار می‌کند و قطعا این بازی هم همین گونه خواهد بود. طبیعتا فراگیری این بازی باعث می‌شود بودجه تعریف شده در سبد هزینه‌ای گیمرهای ایرانی به سمت این بازی برود و دیگر به سمت بازی من نوعی نمی‌آید اما این یک رقابت است. البته با توجه به سلیقه و ذائقه تازه‌ای که این بازی به وجود آورده بازی‌ساز ایرانی اگر زرنگ باشد می‌تواند از همین ظرفیت تازه به نفع خود استفاده کند.
 

آیا می‌توان «پوکمون گو» را تهدید دانست؟

به گزارش فاوانیوز از مهر در لا به لای موج خبرهای مرتبط با تب فراگیر «پوکمون گو» در دنیا، برخی واکنش‌ها هم قابل توجه است. مانند مسئولان دیوار ندبه در سرزمین‌های اشغالی و یا مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن که معترض این بازی شده و در محدوده این مناطق آن را «ممنوع» اعلام کرده‌اند.
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست پنجشنبه ۲۴ تیر تصاویری از بازی دارندگان تلفن‌های هوشمند در «دیوار ندبه» و آشویتس منتشر کرده و پرسیده است آیا این بازی در این اماکن بازی کردن با احساسات یهودیان معتقد یا بازماندگان هولوکاست نیست؟ به‌ نوشته جروزالم پست، مسئولان آشویتس چهارشنبه ۲۳ تیر در حساب توییتری این موزه تاکید کردند که اجازه انجام این بازی را به بازدیدکنندگان نخواهند داد زیرا «بی‌احترامی» به این مکان مهم و یاد کشته‌های آن است. اندرو هولینگر از مسئولان موزه هولوکاست در پایتخت آمریکا هم سه‌شنبه ۲۲ تیر به واشینگتن‌پست گفت بازی کردن در این مکان رفتاری شایسته نیست.
در کنار این «ممنوعیت‌ها» دانشگاه الازهر هم به جمع معترضان پیوسته و این بازی را به «مستی» تشبیه کرده است! یکی از معاونین موسسه الازهر در مصر که علاقه‌ای به «پیکاچو» هیولای زرد کوچک پوکمون ندارد فتوایی درباره این بازی موبایلی صادر کرده و گفته است: این بازی آدم‌ها را شبیه انسان‌های مستی می‌کند که در خیابان‌ها راه می‌روند و به صفحه موبایلی خیره شده‌اند که آن‌ها را به سمت هیولاهای خیالی هدایت می‌کند. او می‌گوید که این بازی زندگی و کار مردم را مختل کرده است.
در ماه مارس هم در عربستان سعودی هم فتوایی درباره منع بازی پوکمون داده شده بود چرا که عقیده داشتند ژاپنی‌ها این بازی را تولید کرده‌اند تا ذهن کودکان را منحرف کنند و این بازی را قماربازی نامیده بود.
فارغ از صحت و اعتبار این اعتراضات اما واقعیت‌هایی درباره بازی «پوکمون گو» وجود دارد که نمی‌توان در ارزیابی میزان نفوذ و سیطره این بازی بر کاربرانش آن‌ها را نادیده گرفت. در مسیر نصب بازی در تلفن همراه شما اجازه دسترسی به جی‌میل، دوربین  و اطلاعات ثبت شده در جی‌پی‌اس تلفن همراه هوشمند خود را به شرکت سازنده بازی می‌دهید. این الزاما به معنای تلاش طراحان بازی برای جاسوسی و نفوذ نیست اما این سطح از دسترسی قطعا بی‌ارتباط با میزان امنیت اطلاعات فردی و خصوصی شما در بلندمدت نخواهد بود!
 

«پوکمون گو» به ایران هم می‌رسد؟

با وجود جمیع این بازتاب‌ها اما مهمترین سوال برای کاربران ایرانی احتمالا نسبت این بازی با فضای بازی‌های رایانه‌ای در کشور است. بازی پوکمون گو هنوز کشور ایران را در سامانه اصلی خود پشتیبانی نمی‌کند و این به معنای آن است که حتی اگر کاربری در ایران بتواند از طرق میانبری مانند تغییر نام کشور مبدإ اقدام به نصب بازی کند،‌ به دلیل عدم پوشش بازی در ایران به سختی می‌تواند به هدف اصلی گیم یعنی «شکار پوکمون» مشغول شود و بازی جذابیت اصلی خود را برای او نخواهد داشت.
با این وجود اما تا هم اکنون هستند کاربران ایرانی که بازی را بر روی تلفن‌های همراه خود نصب کرده و حتی موفق به شکار هم شده‌اند. این کاربران بخشی از تجربه‌های خود از این بازی‌ را هم در برخی رسانه‌ها به اشتراک گذاشته‌اند اما فصل مشترک این تجربه‌ها هم حضور پشتیبانی نامناسب از فضای بازی در خیابان‌های تهران است.
حالا «پوکمون گو» در مرز ورود به ایران است و طبیعتا متولی اصلی مدیریت مسیر ورود این بازی به کشور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. به همین بهانه هم سراغ مدیرعامل بنیاد رفتیم تا ببینیم مسئولان این عرصه چقدر در جریان این بازی و موج جهانی آن هستند!

نامه‌نگاری رسمی ایران با سازندگان «پوکمون گو»

حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به پیگیری ما درباره وضعیت ورود این بازی به ایران می‌گوید: ابتدا باید بگویم که بنده از پیگیری و سرعت واکنش رسانه‌ها نسبت به این پدیده واقعاً خوشحالم چراکه معتقدم اگر رسانه‌ها پیگیر موضوعی باشند و آن را رصد کنند قطعاً مسئولان هم سریع‌تر متوجه اهمیت موضوع می‌شوند و عزم ملی‌ای که به خصوص در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به دنبال شکل‌گیری آن هستیم با سرعت بیشتری شکل می‌گیرد.
این مدیر فرهنگی بعد از این مقدمه از یک نامه‌نگاری رسمی خبر داد و درباره جزئیات آن به خبرنگار مهر گفت: درباره بازی پوکمون ما یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان این بازی داشته‌ایم  با این مضمون که اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود حتماً باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.
 

شروط ایران برای عرضه رسمی «پوکمون گو»

کریمی قدوسی ادامه داد: برای عرضه این بازی دو شرط را مدنظر داریم که البته هنوز به صورت رسمی به سازندگان بازی اعلام نشده؛ یکی اینکه باتوجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و دوم اینکه نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد مشخص شود. نباید نقاطی برای کاربر معین شود که از لحاظ موازین و قوانین کشور منعی برای حضور کاربر در آنجا وجود داشته باشد. مانند مراکز نظامی و امنیتی.
وی ادامه داد: اگر سازندگان این بازی به دنبال ورود رسمی به ایران هستند باید این موارد را مدنظر داشته باشند اما با توجه به نامه‌نگاری‌ای که داشتیم آنچه از واکنش آن‌ها برمی‌آمد به صورتی بود که احساس نمی‌کنیم در شرایط فعلی برنامه‌ای برای ورود به ایران داشته باشند. بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران همچنان برای بازِی‌سازان و شرکت‌های جهانی یک بازار پیچیده و ناشناخته است و به همین دلیل کمتر به دنبال ورود به آن هستند، به خصوص که درباره این بازی در همین محدوده فعلی بازار عرضه هم سازندگانش سود سرشاری را عاید خود کرده‌اند.
کریمی قدوسی در پاسخ به اینکه آیا این سکوت و عدم شناخت را می‌توان نشانه‌ای برای بی‌رغبتی سازندگان بازی در همکاری رسمی با ایران دانست گفت: نه بیشتر شاید به معنای عدم تمایل برای عرضه بازی در داخل ایران باشد.
 

فیلترینگ راه ورود «پوکمون گو» را سد می‌کند؟

اما آیا عدم تمایل شرکت سازنده و سخت‌گیری ما از طریق فیلترینگ می‌تواند سدی در برابر ورود موج «پوکمون گو» به داخل ایران باشد؟ مدیران عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در این باره معتقد است: بنده همین الان که با شما صحبت می‌کنم برای آشنایی بیشتر نسخه‌ای از بازی را دانلود کرده و در گوشی همراهم دارم اما اساسا بازی نقشه ایران را ساپورت نمی‌کند. حتی وقتی بازی را دانلود می‌کنید برای وصل شدن به سرور اصلی بازی باید از وی‌پی‌ان استفاده کنید و این به معنای آن است که فعلاً آنها قصد ساپورت کاربران ایرانی را ندارند.
کریمی قدوسی ادامه می‌دهد: اگر قرار است این بازی در ایران فراگیر شود، از نظر اجرایی نیازمند کار میدانی یکی تیم در سطح شهر تهران برای تصویربرداری از نقاط خاص و کلیدی است. اگر کاربر از طریق بازی قرار است به یک پارک، میدان و یا فروشگاه راهنمایی شود حتماً باید مختصات جغرافیایی و فیزیکی این مکان در بازی تعریف شده باشد و تا زمانی که تیم سازنده تمایلی به این کار نداشته باشد اساسا نمی‌تواند محیط داخلی ایران را پوشش دهد.
به رغم این عدم تمایل اما ما هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های اولیه را انجام داده‌ایم و طبق پاسخی که تا به امروز به ما داده‌اند اگر در آینده تصمیمی برای ورود به بازار ایران داشته باشند، حتماً با هماهنگی رسمی اقدام خواهند کرد. از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اینگونه نیست که این بازی بتواند به صورت ناگهانی در ایران فراگیر شود و نیاز به مقدمات زمان‌بری دارد.
در این زمینه قصد داریم با کشورهای اروپایی هم مکاتباتی داشته باشیم تا ببینیم آیا آنها هم شرایطی برای عرضه بازی درنظر گرفته‌اند یا خیر؟ احتمالاً در یکی دو هفته آینده نتایج این مکاتبات را هم اعلام خواهیم کرد. تحلیل ما این است با توجه به شرایطی که بازی لازم دارد بدون هماهنگی رسمی امکان عرضه این بازی در هیچ کشوری وجود ندارد.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 20:02

شورای عالی فضای مجازی
دبیر شورای عالی فضایی از ارائه درخواست تشکیل این شورا به رئیس جمهور و پیگیری این درخواست خبر داد و گفت: حتی دستور جلسه این شورا را نیز برای تایید به ریاست جمهوری فرستاده ایم.
به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، در آستانه پایان سومین سال از فعالیت دولت یازدهم، شورای عالی فضایی کشور به عنوان تنها نهاد سیاستگذاری در حوزه فناوری‌های فضایی تاکنون تشکیل نشده است.
سابقه ایجاد شورای عالی فضایی به حدود ۱۱ سال پیش بر می گردد که طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مصوبه هیات وزیران مقرر شده بود شورای عالی فضایی برای سیاستگذاری استفاده از فناوری های فضایی و ایجاد هماهنگی های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌ با حضور ریاست رئیس جمهور، تشکیل شود و حداقل ۲ بار در سال تشکیل جلسه دهد؛ اما مستندات نشان می دهد که این شورا از زمان ایجاد تاکنون، با وجودی که باید طی این سالها حداقل ۲۰ بار تشکیل جلسه می داد، فقط ۳ بار، جلسه تشکیل داده است.
از مهرماه سال گذشته و با ایجاد دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی ایران، این دبیرخانه به دنبال برگزاری نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم بوده که تاکنون این مهم محقق نشده است.
محسن بهرامی، دبیر شورای عالی فضایی در این باره به مهر گفت: درخواست برگزاری جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور، در نوبت است و پس از تعیین وقت از سوی دفتر رئیس جمهور، زمان آن مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پیگیری های در حال انجام برای برگزاری هرچه سریعتر شورای عالی فضایی تاکید کرد: در این زمینه بسیار جدی و مصمم هستیم و حتی دستور جلسه مدنظر را نیز تصویب کرده و به رئیس جمهوری ارائه کرده ایم.
وی با تاکید براینکه از نظر ما این مدل زمان بندی، امری عادی است افزود: هماهنگی برای برگزاری این جلسه امری زمان بر و عادی است اما برای شما به عنوان خبرنگار ممکن است عادی محسوب نشود در هر حال ما درخواست خود را به رئیس جمهور داده ایم و پیگیر موضوع هم هستیم.
بهرامی پیش بینی کرد که با توجه به شرایط فعلی، جلسه شورای عالی فضایی حتما تا ۲ ماه دیگر تشکیل شود.
وی پیش از این نیز در مورد دستور جلسه درنظر گرفته شده برای نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم نیز به مهر گفته بود: اولویت برنامه های مرتبط با حوزه فضایی به تصویب برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله فضایی کشور اختصاص دارد که این موضوع را در جلسه مطرح خواهیم کرد.
سال گذشته، حسن روحانی رئیس جمهور، در حکمی، اختیار اداره جلسات شورای عالی فضایی را، به عنوان بالاترین مرجع رسیدگی به مسائل فضایی کشور سورنا ستاری – معاون علمی فناوری – محول کرد.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 20:02

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام حمایت این معاونت از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بر ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.


به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست با جمعی از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حوزه همانند سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، با حداکثر توانمندی حمایت خواهد کرد و برای رفع موانع موجود تلاش خود را به کار خواهد بست.
وی افزود: هنر دولت در ایجاد زیست‌بوم مناسبی است که با کارکرد کارآفرینانه، بتواند زمینه رشد و توانمندی فعالان حوزه IT را فراهم کند.
ستاری با تاکید بر نقش‌آفرینی صندوق‌های جسورانه و عدم دخالت دولت در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ارائه معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، تسهیلات سربازی، ایجاد زمینه فرهنگ‌سازی، تخصیص تسهیلات در قالب اعطای جایزه و مواردی از این دست، زمینه‌هایی هستند که دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی افزود: دخالت دولت در شکل دادن و حمایت‌های مستقیم، فضای رانت را ایجاد خواهد کرد که به علت وابستگی به منابع دولتی ایجاد می‌شود و شکست کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کسب و کارها باید در فضایی متناسب، رقابتی و بر اساس نیازهای بازار شکل بگیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به تعامل با شورای عالی فضای مجازی در راستای کمک به توسعه و رشد شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای پیام‌رسان گفت: با تعاملات و هم‌افزایی‌های صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی و انتقال دغدغه‌ها و نیازهای فعالان این بخش، تلاش می‌کنیم موانع پیش روی فعالان این حوزه برطرف شود.
در ادامه، سید مجتبی هاشمی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک هدف از برگزاری این نشست را شناخت نیازها و چالش‌های فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، حرکت در مسیر رفع این چالش‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب توانمندی بر اساس یک راهبرد منطقی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با شناخت نیازها و حمایت‌ها از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، در یک مدت زمان معقول و منطقی، به سطح قابل قبولی از توانمندی، به لحاظ کمی و کیفی دست پیدا کنیم.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجری و ذی‌نفع هیچ یک از طرح‌های فناورانه نیست و به دنبال آن است که با ایجاد زمینه‌های لازم و حمایت از راه‌های گوناگون، موجب بالارفتن توانمندی فعالان این حوزه شود.
بر اساس این گزارش، حاضرین نشست که عموماً توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بودند، ضمن ارائه توانمندی‌ها و محصولات موجود،  از دغدغه‌ها و نیازهای خود سخن گفتند که حمایت‌های اطلاع رسانی و تبلیغات، توجه بیشتر به تولیدات بومی، حذف فرایندهای سخت و پیچیده مجوز، برطرف سازی مشکلات زیرساختی، رفع چالش‌ها و موانع قانونی، عمده خواسته‌های فعالان حاضر در این نشست بود.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 142 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 15:35

مسئولان اجرایی کشور بعد از خبر روز گذشته، امروز نیز بار دیگر به صورت رسمی خبر از اعمال محدودیت برای گوشی‌های آیفون در شبکه مخابراتی کشور دادند.


به گزارش فاوانیوز به نقل از تسنیم، طرح رجیستری موبایل طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مرحله اجرای پایلوت قرار دارد و طبق اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار است از ابتدای مرداد اجرای نهایی شود.
خورشیدی –سخنگوی این ستاد- درباره امکان فعالیت گوشی‌های آیفون در اجرای طرح مذکور گفته است که طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تاسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به عنوان مرجع تاسیس نمایندگی برندهای مختلف در این باره قادر به اظهارنظر قطعی است.
وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نباید نگرانی نسبت به اجرای این طرح داشته باشند، عنوان کرده که انجام طرح رجیستری هیچگونه هزینه‌ای بر مجموعه مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان موبایل تحمیل نخواهد کرد.
به گفته او براساس قانون نظام صنفی و حمایت از مصرف‌کنندگان هر کالایی که قرار است در کشور توزیع شود باید از شبکه خدمات پس از فروش در کشور بهره‌مند باشد ولی متاسفانه کمپانی آمریکایی اپل و تولیدکننده گوشی‌های آیفون فاقد نماینده رسمی در کشور هستند و پشتیبانی و تامین قطعات پس از فروش را عهده‌دار نیست.
خورشیدی همچنین خاطر نشان کرده که در شرایط فعلی نیز سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه به محصولات این کمپانی مغایرت قانونی با قوانین دارد ولی پس از اجرایی شدن رجیستری، قطعا سرویس مخابراتی به این محصولات داده نخواهد شد.
البته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا گوشی‌های فعال فعلی مشمول این قوانین خواهند شد، گفته که اجرایی شدن این طرح برای گوشی‌هایی است که بعد از تاریخ اجرای طرح رجیستری موبایل عرضه می‌شود و هیچ نگرانی بابت گوشی‌های فعال فعلی وجود ندارد.
با این حال اخبار منتشر شده در روزهای اخیر درباره ممانعت از فعالیت آیفون در شبکه مخابراتی هم‌زمان با اجرای طرح رجیستری، باعث افزایش قیمت گوشی‌های کمپانی اپل در ایران شده و به گفته برخی فعالان بازار، موجودی عده‌ای از فروشندگان صفر شده است.
کسانیکه در حال حاضر آیفون دارند به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نباید نگران باشند اما کسانیکه درصدد خرید این گوشی آمریکایی هستند، لازم است دست به عصا پیش روند زیرا بعد از اجرای رجیستری در هفته‌های آتی قطعا سرویسی از سوی اپراتورهای موبایل به آنها داده نخواهد شد.
رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه در قالب دو طرح استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی گوشی مشترک و استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی سیم‌کارت مشترک قرار است رجیستری را انجام دهند که در حال حاضر روش اول در مرحله پایلوت به سر می‌برد.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 132 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 15:35

اینترنت روستایی های وب
در خبرها آمده بود که شرکت های‌وب اقدام به عرضه اینترنت پرسرعت ۴G برای ساکنین روستاهای کشور نموده است. هر کشور و ناحیه‌ای که می‌خواهد به سرعت در زمینه فن‌آوری مدرن رشد و توسعه داشته باشد نیازمند اینترنت پر سرعت می‌باشد. اما این اینترنت پر سرعت برای روستاها و نقاط غیر شهری چه مزایا و معایبی دارد؟
 
مزایا: تاثیر ارتباطات بر توسعه؟
از مزایای این طرح می‌توان به گسترش ارتباطات و از بین بردن محدودیت مکان و زمان اشاره کرد. در روستاها و مناطق روستایی کشور امکانات آموزشی دچار ضعف‌هایی می‌باشند و این اینترنت پر سرعت می‌تواند به رشد این امکانات کمک کند. در کنار آن به منظور نگهداری، راه‌اندازی و تعمیرات امور مربوط به اینترنت اشتغالزایی شده و سبب استخدام نیروی جوان محلی می‌شود.
در کنار آن با ایجاد بستر می‌توان فرصت خرید و فروش محصولات روستایی بین مردم یک ناحیه را به راحتی فراهم کرد. با توجه به اینکه خدمات پستی بسیار گسترده هستند می‌تواند اقدام به ارسال و صادرات محصولات به شهرها و استان‌های دیگر نمود.
در کنار این موارد هر روستا می‌تواند اقدام به معرفی خود در سطح ملی کند و به جذب گردشگر و رونق روستایی منجر شود.
معایب: عدم وجود زیرساخت نرم‌افزاری ملی!
آیا پس از معرفی و عرصه این سرویس هدف استفاده کاربران در شبکه‌های خارجی و مصرف دیتا و اینترنت جهانی می‌باشد؟ آیا هدف صرفا استفاده از اینترنت برای سرگرمی و نه رونق اقتصادی و آموزش می‌باشد؟ در صورتی که شرکت‌های خصوصی بزرگ و کوچک و حتی برخی سازمان‌های دولتی اقدام به عرضه نرم‌افزار و سرویس مورد نیاز و لازم نکنند، هیچ تاثیری بر رشد ناحیه ندارد و کاربران در همان ناحیه به مصرف ترافیک خود می‌پردازند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 15:35

دکتر واعظی ضمن اشاره به جایگاه ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: برای ارتقاء این جایگاه نیازمند توسعه خدمات الکترونیک در شبکه داخلی هستیم.

به گزارش فاوانیوز به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر الویت برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک است، گفت: رتبه ایران باید در منطقه و جهان در زمینه خدمات الکترونیکی ارتقا پیدا کند که این ارتقاء نیازمند توسعه شبکه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه شبکه خدمات الکترونیکی افزود: پروژه توانا برای توسعه شبکه، در دستور کار وزارت ارتباطات است و برای نخستین بار تمامی تجهیزات این پروژه داخلی است و همچنین پروژه دیگر برای توسعه شبکه داخلی پروژه تدبیر است.

دکتر واعظی در ادامه در ارتباط با اقدامات صورت گرفته درباره تقویت آنتن شبکه‌های موبایلی عنوان کرد: در این زمینه شبکه رومینگ راه اندازی شده است که با استفاده از آن در مکان‌هایی که یکی از اپراتورها پوشش ندارد می توان با اپراتور دیگر آنتن دهی شبکه تلفن همراه را تقویت کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان درباره پایلوت امکان پذیری تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره (ترابردپذیری) تصریح کرد: در این طرح مشترکان هر یک از شبکه‌ها می‌توانند با کمترین هزینه اپراتور تلفن همراه خود را با حفظ شماره تغییر دهند و این کار به این دلیل صورت گرفته که مشترکان بتوانند در صورت نارضایتی از خدمات هر یک از اپراتورها، شبکه خود را تغییر دهند که در نهایت این موضوع به ایجاد رقابت بین اپراتورها منجر و در آخر کیفیت خدمات رسانی را بالا خواهد برد.

 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 133 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:22

نماد الکترونیکی
پلیس فتا ناجا گفت: حدود ۸۰ درصد شکایت‌های ثبت‌شده در سایت پلیس فتا، از کسب‌وکارهای بدون نماد اعتماد الکترونیک است.
به گزارش فاوانیوز از پلیس فتا، سرگرد (حمید کیانی) دریافت نماد اعتماد الکترونیک را اولین و ضروری‌ترین سازوکار کسب‌وکارهای اینترنتی دانست  و بیان داشت: اگر قرار باشد در فضای سایبر کسب‌وکاری صورت گیرد، باید قانونی عمل شود و  اولویت جلب اعتماد مشتریان است.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: حتی در کسب‌وکارهای فضای حقیقی نیز متصدیان امر به دنبال اعتمادسازی برای مخاطبان و مشتریان خود هستند، چراکه عدم اعتماد می‌تواند کسب‌وکار را چه در فضای حقیقی و چه در فضای سایبر محکوم‌به شکست کند؛ حتی اگر سرمایه‌گذاری میلیاردی باشد.
سرگرد کیانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین کسب‌وکارها در فضای حقیقی و سایبری نشان‌دهنده این موضوع است که این مدیران توانسته‌اند در گام اول پیش از هر برنامه و استراتژی اعتماد مشتریان خود را جلب کنند، افزود: دریافت نماد اعتماد الکترونیک اساس کسب‌وکارهای فضای مجازی است که این اعتماد و اطمینان خاطر را به مشتری خواهد داد تا خریدی امن داشته باشد.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: حدود ۸۰ درصد شکایت‌های ثبت‌شده کاربران در وب‌سایت پلیس فتا، مربوط به خرید از فضای مجازی و کسب‌وکارهای فاقد نماد اعتماد الکترونیک است.وی  این حجم بالا از شکایات را نشانگر آن است که فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک کمتر مرتکب تخلف می‌شوند. ضمن آنکه اگر تخلفی از سوی این فروشگاه‌ها  صورت گیرد با توجه به ثبت اطلاعات این افراد برای دریافت نماد به‌راحتی قابل‌شناسایی هستند و فرد شاکی به‌حق و حقوق خود خواهد رسید.
سرگرد کیانی  ادامه داد: اما در خرید از فروشگاه‌هایی که نشان اعتماد ندارند با توجه به اینکه اطلاعات این فروشگاه‌ها در هیچ جا ثبت‌نشده است به‌راحتی قابل ردگیری نیست و چه‌بسا فرد شاکی نتواند به‌حق و حقوق خود برسد.وی از  شهروندان و کاربران خواست تا  حتماً  از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید خود را انجام دهند.این مقام مسئول همچنین از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی خواست تا نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند که این امر  باعث رونق کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا گفت: زیرساخت‌هایی که در کشور برای کسب‌وکار اینترنتی فراهم‌شده است نباید از سوی گروه کوچکی مجرم و خلاف‌کار زیر سؤال برود. این امر می‌تواند رونق این بازار را از بین ببرد. لذا خود افراد  باید به دنبال دریافت نماد اعتماد الکترونیک باشند

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 125 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:22

لپ تاپ
رئیس اتحادیه فناوران رایانه با انتقاد از افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات لپ تاپ به کشور، خواستار کاهش این تعرفه به دلیل ورود کالای قاچاق به بازار شد.
به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، سیدمهدی میرمهدی صبح امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه تعرفه واردات کالای لپ تاپ از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: به دلیل این افزایش تعرفه، برخی از صنوف مبادرت به واردات کالای قاچاق به بازار این صنف کرده اند. به نحوی که شاهد هستیم از صنوفی مانند صنف آهن، ۲۵ هزار کالای لپ تاپ با کارت بیمه غیر اصلی، وارد بازار IT کرده اند که این کالاها، قاچاق هستند.
وی با بیان اینکه افزودن تعرفه واردات، تنها به نفع قاچاقچیان بوده و باعث ورود کالاهای غیراصلی به بازار می شود، ادامه داد: تا پیش از این در بازار لپ تاپ هیچگونه کالای غیر اصلی وارد نمی شد اما با افزایش تعرفه ها، شاهد آن هستیم که از صنوف دیگر، در حال واردات این کالا به صورت قاچاق هستند که این موضوع در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود.
میرمهدی با اشاره به اینکه درخواست کاهش تعرفه واردات لپ تاپ و تعیین تعرفه ۵ درصدی مانند گذشته را طی نامه ای به گمرک، وزیر صنعت و نیز ریاست جمهوری، ارائه کرده ایم، تاکید کرد: صنف فناوری اطلاعات، خواستار بازنگری قانون در تعرفه کالاهای دیجیتال به ویژه لپ تاپ است.
وی با تاکید براینکه افزایش تعرفه واردات در این مقطع به درآمد دولت نمی افزاید، افزود: این تصمیم تنها منافع قاچاقچیان را برطرف می کند و صنوف دیگر به سمت قاچاق کالاهای IT روی می آورند.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اشاره به بررسی طرح الزام کار‌تهای بازرگانی فنی برای کالاهای وارداتی، ادامه داد: این موضوع از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده که به طور قطع می تواند مشکل کالاهای قاچاق را حل کند.
میرمهدی همچنین از برنامه هیات عالی نظارت بر اصناف برای ادغام ۴ اتحادیه مرتبط با صنف فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: ما از ادغام این اتحادیه ها و ایجاد یک اتحادیه منسجم و مستقل استقبال می کنیم. هم اکنون ۴ اتحادیه فناوران رایانه، صوت و تصویری و موبایل، الکترونیک و دستگاههای مخابراتی در این صنف مشغول به فعالیت هستند که ادغام آنها و پایه ریزی برای ایجاد یک اتحادیه مستقل برای فناوری اطلاعات در جهت رفع تداخل صنفی، امری ضروری محسوب می شود.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه همچنین از برگزاری نمایشگاه «کامپیوتکس تهران» مردادماه در مصلی تهران خبر داد و افزود: این نمایشگاه با هدف فروش و خدمات پس از فروش کالاهای کامپیوتری شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه و ماشین های اداری برگزار می شود.
وی اظهار داشت: نمایشگاه کامپیوتکس با مجوز وزارت صنعت و معدن ۱۹ تا ۲۲ مردادماه برای نخستین بار در مصلی تهران برگزار می شود و صنف رایانه کالاهای خود را حداقل با ۲۰ درصد کاهش قیمت در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.
میرمهدی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی کالاهای اصلی با قیمتهای رقابتی در حوزه رایانه عنوان کرد و ادامه داد: معرفی شرکتهای معتبر ارائه دهنده خدمات پس از فروش، کمک به واحدهای صنفی کوچک برای حضور در این بازار و در نهایت ترغیب مصرف کننده به خرید کالاهای IT در شرایط رکود بازار، از جمله اهدف برپایی کامپیوتکس تهران است.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 137 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 20:22

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف با بیان اینکه کمپانی آیفون تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تاسیس نمایندگی در کشور را دارد گفت: ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع می‌شوند.


به گزارش فاوانیوز به نقل از تسنیم، عباس نخعی با اشاره به در پیش رو بودن اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ها به کشور اظهار کرد: در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص برخی برندهای تلفن همراه موجود در بازار از جمله گوشی‌های «آیفون» گفت: در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.
نخعی افزود: در حال حاضر ما ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تاسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد.
عباس نخعی پیش از این در خصوص زمان اجرای طرح رجیستری موبایل نیز گفته بود که با توجه به اتمام مقدمات این طرح و تاکید معاون اول رئیس جمهور بر اجرای هرچه سریعتر این طرح، طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد.
در این طرح که با مشارکت گمرک، اصناف، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه به اجرا گذاشته خواهد شد، خدمات مخابراتی تمام اپراتورها تنها به گوشی‌های موبایلی ارائه داده خواهد شد که از مبادی رسمی و به صورت قانونی وارد شده و کدهای مخصوص این طرح را اخذ کرده باشند.

- - , .
.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 15:48